Hur jag hanterar mörkret

Och så var den här, vintertiden. Säga vad man vill om att ändra klockan men det blir mörkt iallafall. Mörkt och ofta grått. Så här söder över har vi ju inte alltid snö som piggar upp livet och ljusar upp tillvaron. Även om det vänder snart igen så har mörkret en negativ inverkan på mig. Jag är en bättre person när det är ljust ute helt enkelt.

Den här hösten har mörkret känts extra hårt. Det kom väldigt plötsligt och som en ordentlig käftsmäll. Kanske beror det på att jag tidigare år har haft möjligheten att vara ute mycket under mina arbetsdagar och nu är mer inne i en datasal. En ganska stor skillnad i utetid som säkert påverkar mig.

För att hantera mörkret har jag några knep, som fungerar på mig men kanske inte på dig. Du kanske har något eget supervinterknep att dela med dig av?

  • Frisk luft och dagsljus
    Ganska uppenbart egentligen! Måste bli bättre på den punkten dock. Vi sitter inne hela dagarna och snart är det mörkt både när man går till och från skolan. Däremot är jag väldigt noga/i behov av utomhus på helgen.
  • Wake up light
    Jag skulle nog seriöst inte komma upp vintertid utan min wake up light. Det är en lampa som gradvis tänder i rummet på morgonen tills dess att min väckarklocka ringer. Det absolut värsta jag vet är att vakna i ett mörkt rum vilket gör vintertiden lite svårare på morgonen.
  • D-vitamin
    Omtalad liten vitamin. Men jag märker framförallt på mina naglar hur mycket bättre de mår om jag äter D-vitamin. Så det försöker jag peta i mig under det mörkare halvåret.

30102016-_mg_4896

Det här är veckans tema hos Bloggar om hälsa där jag idag är först ut. Det ska bli spännande att se vad tjejerna har för tips, alltid finns det något nytt att lära.

10 thoughts on “Hur jag hanterar mörkret

  1. Ida says:

    Åhh jag har aldrig hört om wake-up-light. Men så kan jag inte sova i kolmörktrum heller. Så det är aldrig helt mörkt när jag vaknar. Gatljusen lyser in hela natten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *