Stolt och stabil – om självkänsla och utmattning

Veckans tema hos oss i Bloggar om hälsa heter ”stolt och stabil” vilket går att tolka på flera sätt. Stolt och stabil hållning fysiskt eller stolt och stabil på en psykiskt plan. Jag har vart att fokusera på det senaste. Att vara stolt och stabil psykiskt är något jag har jobbat med mycket under våren. För det har varit en berg- och dalbana på fler plan än att bara vara trött och utmattad. Det har utmanat min självkänsla enormt.

Jag har försökt bära den här utmattningen med rak rygg och bara acceptera faktum. Så här är det just nu och det är bara att acceptera. Det har inte varit lätt, det ligger också en hel del skam ihop med diagnosen. Skam över att det blev såhär och över att jag drabbades. Men genom att vara ärlig och öppen med det så tror jag att jag har slagit hål på de värsta av mina skamkänslor.

För att bli mer stolt och stabil har jag också behövt jobba med min självkänsla. Min känsla av att jag duger även när livet stormar. Över att jag gör bra saker även när jag inte levererar så mycket som jag vill eller som kanske krävs.

Jag har haft turen att omge mig av människor som förstår. Men det har ju också att göra med att jag har varit öppen och tydlig med vad som blir bäst för mig. Att spela med öppna kort om att jag kanske inte orkar har gett förståelse vilket också har varit bra för min stundtalts dåliga självkänsla.

Vad har jag gjort då för att öka min självkänsla och bli mer stolt och stabil i denna situation?

  • Säga tack! På varje kommentar om ”åh vilken fin tröja du har” eller ”du ser stark ut” har jag ändrat mitt svar från ”äsch” eller ”den här? den är bara H&M” (som att den inte kan vara snygg då?!) till ett tack. Så enkelt. Aldrig mer tänker jag trycka ner mig själv eller faktiskt andras tankar och åsikter genom att svara äsch.
  • Faktiskt vara nöjd med det jag gör än att se allt jag inte gör. Det är så lätt att gräva ner sig när orken inte finns. Men istället har jag försökt se de delar jag orkar eller gör. För att göra det extra tydligt har jag skrivit upp tre bra saker från dagen i en bok. Då har jag verkligen kunnat se att mitt liv inte är bara skit.
  • It’s not a bad life, just a bad day! För faktiskt, det hade kunnat vara värre! Och att tänka så gör de dåliga dagarna mycket mer överkomliga. Nu har jag kommit så långt att jag inser att en dålig dag ofta beror på att jag är trött, att det har varit för mycket eller att jag har ätit för dåligt. Och genom den insikten kan jag också släppa de dåliga tankarna och fokusera på något annat.

självkänsla utmattningVeckans temainlägg för Bloggar om hälsa kanske blev djup och en aningens svamligt. Men det är ett viktigt ämne känner jag, om de dagar då livet inte är på topp. Följ gärna vår facebooksida för att se vad mina bloggkollegor skriver om den här veckan.

9 thoughts on “Stolt och stabil – om självkänsla och utmattning

  1. Helena Enqvist says:

    Anna vilket bra inlägg och vilken resa du har gjort. Starkt att dela med dig av hur det varit, jag tror att det har stärkt många. Det är ett sånt viktigt ämne det här. Kram!

  2. Malin says:

    Starkt inlägg! Känner igen mig i mycket och kämpar med det just nu. Har insett att jag faktiskt inte klarar allt själv, men att det också är Ok och att det finns de som gärna hjälper till om de bara förstår när och hur de ska göra. Tack för bra tips! De tar jag med mig.

  3. Mari says:

    Hade kunnat varit jag som skrev det här inlägget, det är SÅ mitt i prick på hur jag känner och upplever det. Det är också just min självkänsla jag fått jobba enormt med och att jag kommit en sådan bra bit på vägen är jag så evigt tacksam över. Tacksam över mig själv! Men ja, detta är något jag kommer få leva resten av mitt liv med. Men jag lär mig. Det är skitjobbigt ibland, ja, du vet säkert! Kram fina du, du är STARK!

  4. Katja says:

    Bra tankar, det gäller att börja tänka i rätt banor, sedan kommer det av sig själv. Du är grym! Ser fram emot Rapha 12 hills med dig 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *