Några tips inför Vätternrundan

Om mindre än en vecka smäller det för det stora motionsloppet, det som många har som mål med sin cykling. Jag har  kört Vätternrundan en gång, 2014 på tiden 9 h och 45 minuter tillsammans med Cykellistan. För mig var det inte en lätt runda. Jag var trött och sliten, rester sedan Paris-Roubaix som vi körde 6 dagar innan. Men med pannben av stål och bra kompisar samt ordentligt med godis så gick det hela vägen och det är en bedrift jag är väldigt stolt över såhär efteråt. Här kan du läsa min race rapport (Varning! Ingen skön historia!).

Med mindre än en vecka kvar till Vätternrundan så suger det faktiskt lite i min cykelloppstarm även om jag har sagt att jag inte ska göra det loppet igen. Det är något med stämningen och storheten i prestationen som får mig att också vilja vara i Motala. Om jag skulle göra det igen, eller till dig som ska göra det om bara ett par dagar så skulle jag tänka på de här sakerna:

  • Var noga med handhygienen sista veckan. Och låt bli att peta dig i ansiktet. Det är det enklaste sättet att slippa bli sjuk såhär nära loppet.
  • Spara benen från träning, iallafall ett par dagar innan så det riktigt sprätter om cykelsug i dom. Det sista du vill är ju att komma till start med trötta ben.
  • Ät ordentligt. Det räcker med lite extra stora portioner., lite extra gott och kanske några extra kolhydrater. Dagen innan så äter du lite till. Jag lyckades pricka in en tårtbuffé på fredagen innan mitt lopp. Det och lite godis gjorde susen som kolhydratsuppladdning.
  • Om du tror på det, och om du vet att magen tål det: rödbetsjuice.
  • Innan start äter du lite till så att alla depåer är fyllda. Jag och Erik åt kanelbullar strax innan vi klev in i målfållan. Inget konstigt…
  • Experimentera inte med nya energiprodukter under loppet. Kör det du har provat innan och det som du vet fungerar.  Här är energin jag körde Paris-Roubaix och Vättern på.
  • Experimentera överlag inte med någonting under loppet. Ha dina skönaste cykelbyxor, ha koll på hur pumpen fungerar… Se till att cykeln är servad och fräsch.
  • Se till att njuta under loppet. Njut av allt slit du har lagt ner som har tagit dig hit. Över allt kroppen fixar. Över hur himla bra du är. Och lite över själva situationen, det är rätt mäktigt med 30 000 cyklister ändå!
  • Väl i mål så njuter du lite till. Herregud vilken maffig känsla det är när man inser att man klarar ett stort mål! Fira med vänner och medcyklister, skryt över prestationen och medaljen. Ät lite till!
  • Och för allt i världen, sluta inte cykla efter Vätternrundan. Det är ju nu det är som allra finast i Sverige. Och dessutom är ju du i kalasform! Njut av sommaren på cykeln.

Vättern är en stor bedrift och ett häftigt lopp. Det coola ligger just i storheten. Det är långt och det är många cyklister. Jag hoppas att du får en toppendag runt sjön och att vädergudarna är på er sida. Jag ska heja lite extra på er i Jönköping!

3 thoughts on “Några tips inför Vätternrundan

  1. Staffan R. says:

    Hej Anna!
    Är dina läsare nyfikna på hur det är att cykla Vätternrundan? Just nu kan de följa Motala CK inifrån klungan via en livestream och därmed komma närmare upplevelsen än någonsin.
    Sändingen bryts ibland pga vädret, men återgår så fort det går, så häng med!!
    https://youtu.be/Jir-8EEdrMI

    Lycka till nu Anna!

    /Staffan R.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *