Promenad runt Kåperyds dammar

Igår packade vi ryggsäcken med kaffetermos och fika för att ge oss ut ett par timmar i skogen. Ett par välbehövliga timmar av lugn. Där fågelkvittret kvittrade högst i skogen och där de bara var vi två tillsammans. Så enkelt men ändå så perfekt.

Vi började ute i Taberg längs med Tabergsån till Månsarp. Allting stod i grönska och det var sådär härligt limegrönt som det är på våren. Stefan är från Taberg och berättade anekdoter längs promenadvägen, om gamla dammar och kraftverk och annan kul historia som livade upp lite extra.

Vi nådde Månsarpssjön och svängde uppåt i skogen. Vi skulle till ett vindskydd som scouterna brukar använda och som jag inte kommer att hitta tillbaka till utan hjälp. Sånt är livet på nya stigar. Vi gick genom tät John bauerskog, genom lite öppnare hyggen och över sandiga skogsvägar.

I vindskyddet pausade vi och jag tog fram kaffetermos, digestivekex och cashewnötter. Det är något visst med kaffe ute i naturen. Det smakar lite mer tycker jag. Vi satt stilla en stund och pratade strunt och njöt av tystnaden innan vi gick hemåt igen.

Vi gick hemåt genom Kåperyds gård och så var vi tillbaka på samma väg som vi hade gått på tidigare. Tillbaka genom Månsarp och längs med Tabergs ån igen. Eftersom att jag ville kolla in den gamla brandstationen i Taberg så gick vi längs med berget. Där möts flera vandringsleder, Södra Vätterleden – Masungsstigen och Tabergsåleden. Det är nästan så man kan säga att alla vandringsleder leder till Taberg. Men det är ju förståeligt med den utsikt och miljö som berget erbjuder.  Efter lite fotande framför grafitin på brandstationen så valde vi fika uppe på Tabergs topp. Räkmacka smakar extra gott efter en sån här finfin utflykt.