Fyra tips för stresshantering

Alla känns så stressade nuförtiden. Alla är pressade och har mycket att göra. Vissa hanterar stress bättre än andra, men allt fler är vi som måste lära oss att hantera stressen. 

Förr har jag upplevt stress som något triggande, att jag jobbade bra under stress. Jag gick igång lite. Just nu upplever jag inte alls stressen på det sättet. Istället blir jag obehagligt stressad på gränsen till stissig. Hög puls, fladdrig och svårt att fokusera. Adrenalinpåslag säger min arbetsterapeut.
Och senaste tiden har jag varit väldigt stressad. Det är ju lite dumt eftersom att jag är sjukskriven för stress men det har varit så himla mycket senaste tiden som jag ”måste göra”. På jobbet och lite mindre privat.

Jag har några knep som fungerar på mig för att landa igen. Det går också att se dessa knep som min medicin i återhämtningen efter utmattningen. För det är precis de här fyra grejerna jag har gjort mycket av.
vitsippor

Prioritera
Hade min arbetsterapeut fått bestämma så skulle jag skriva listor. Nu är jag inte så listig av mig så jag brukar göra en mental lista. En prioriteringslista. Vad är viktigast? Och så har jag avsatt tid till de saker jag vill få gjort. Till exempel på tisdag eftermiddag så har jag tid för det här och sen på onsdag ska jag göra nästa grej. Jag har också haft stor hjälp hemifrån och kunnat släppa mycket av markservicen (också en slags prioritering) för att fokusera på det som verkligen behövs och det som gör att jag mår bättre. Det är jag evigt tacksam för!

Yoga och mindfulness-appen
Förr tycket jag att sånt här var alldeles för långsamt för mig. Numera är det guldkornen varje dag. Dagligen så använder jag mig av yogan eller mindfulness-appen som stresshanterare.
Yogan är min stund att skärma av och bara vara själv. Jag försöker göra det när sambon inte är hemma eller så stänger jag in honom i sovrummet. För jag behöver vara ensam när jag gör det. Jag sätter på någon spellista och så gör jag yoga lite som jag känner för. Freestylar helt enkelt. Men det är bara jag och min andning och det har blivit en viktig stund för mig.
Mindfulness-appen är en gratis app med guidade samt tysta meditationer i allt från 3 minuter till 30 minuter. Jag använder appen för att koppla av och ibland för att somna. Numera kan jag också meditationens metod och kan använda mig av de andningstekniker när jag behöver ta ett par djupa avslappnande andetag. Till exempel om det kör ihop sig på jobbet.

En favorit-aktivitet
Här sätter du in valfri aktivitet som får dig att tappa tid och rum. Det kan vara vilken aktivitet som helst bara den får dig att riktigt släppa alla tankar och all oro. Min mamma hade sagt rensa ogräs. Du kanske älskar att rita? Springa? Klättra? Fotografera? Laga mat? Oavsett vad det är, gör mer av den saken!
För mig kan cyklingen ha den där avslappnande effekten. Det är som aktiv mindfulness. Om stigen är lagom svår så kan jag tappa tid och rum och bara fokusera på att ta mig framåt. Men om det är för lätt så tänker jag för mycket och är det för svårt så blir jag distraherad av det. En balansgång!

Endorfiner och frisk luft
Jag har varit inne på det här så många gånger innan. Men det är bevisat att endorfiner fungerar bra vid stresslindring och som lyckopåslag. Jag har varit noga med att komma ut varje dag, på något litet eller på något lite större. Det är inte alltid så himla bekvämt och ofta lockar soffan eller sängen mer. Men jag har rykt tag i mig själv, sänkt kraven och bara gett mig ut utan fokus på prestation.
ikhp

Det här är veckans tema för Bloggar för hälsa. Under veckan kommer vi att diskutera stresshantering, ett allt viktigare inslag i vardagen.

Vad har du för bra knep för stresshantering? 

5 thoughts on “Fyra tips för stresshantering

  1. Linnea says:

    Vilka bra tips! Jag tycker listor funkar bra när jag är stressad och saker hopar sig. Då ser jag svart på vitt vad jag ska göra och det är så tydligt när man betar av grej efter grej.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *