Mat i samband med träning

Den här  veckan behandlar bloggnätverket  mat i samband med träning och jag ska försöka förklara hur jag ser på det hela. Ledordet verkar vara enkelt och med guldkant.

Jag har lärt mig vad som fungerar och behövs för min kropp. Jag vet exempelvis att jag blir väldigt grinig på eftermiddagen om jag inte äter mellanmål men också att jag är rätt dålig på att planera för mellanmål. Då gäller det att hitta små tips för att få det att fungera.
Jag har turen i att få bra mat på jobbet varje dag vilket gör att jag inte behöver tänka i matlådor eller luncher. Det gör också att jag kan ge mig själv utrymmet till att vara lite mer lat på kvällen. Det finns kvällar då jag tycker att havregrynsgröt innan träning är ett bra alternativ. Eller matlådor, det är som ett hallelujamoment att hitta en bra matlåda i frysen när jag bara är hemma en kortis mellan jobb och träning. Det är en sån sak jag skulle vilja bli bättre på, att ha bra mat hemma och i frysen för att snabbt slänga ihop något. Vi borde verkligen ta tag i det där med matplanering igen.

Något som jag har blivit bättre på är att  försöka stoppa i  mig något direkt efter träningen. Efter ett cykelpass men innan duschen stoppar jag i mig ett par dadlar och lite kokosflarn till exempel. Då stoppar jag den värsta dippen, hinner bli varm och fräsch och har lite mer energi till matlagningen. Det går säkert lika bra med någon återhämtningsdryck, mjölk+banan eller något annat gott. Det gäller att hitta sin grej bara likt så mycket annat här  i livet.

Jag tror likt Helena på att göra det så enkelt som möjligt. Rena råvaror, grönsaker och ibland något schyst halvfabrikat. Jag är absolut ingen supermänniska på det här utan försöker se det här som energi in, energi ut. Jag äter inte bars, proteindryck eller kolsyrad energidryck för jag kan inte motivera det till min kropp. Däremot kan jag motivera en semla eller ett par chokladbitar ibland. Jag försöker tänka sunt kring det här och inte ge mig själv pekpinnar eller restriktioner. Visst skulle jag kanske kunna må bättre, bli lättare eller liknande av att styra upp kosten mer men just nu ser jag inget behov av det. Jag har skrivit om det här med att välja att äta gott förr och ser likadant på det nu.
jordgubbar

rp_p1160053.jpg

Bra mat in, bra energi ut med lite guldkant ibland. Hur ser du på det här med kosten? Är du noggrann eller ger du dig själv utrymme? 

9 thoughts on “Mat i samband med träning

  1. Hasse says:

    Helt ärligt så bryr jag mig väldigt lite om vad jag äter egentligen. När jag lagar mat så vill jag helst att det ska vara ekologiskt eller [helst] närodlat. Bra grejer jag ved vad det är. Aldrig färdiglagat och mycket sällan halvfabrikat. Sen är jag ingen godisråtta heller, så dom gånger jag blir sugen så äter jag en 200g Schweizernöt utan att blinka. Eller som ikväll när jag tänker äta en påse grillchips. Jag vägrar ge mig själv restriktioner så länge det inte krävs av medicinska själ. Visst, jag skulle utan vidare kunna gå ner 10kg för att bli ”fit” i träningsvärldens ögon om jag enbart åt ”bra” och kanske lite mindre men hur kul är det? Så tänker jag. Now, where did I put that Brie?

  2. Anna says:

    Jag försöker ha balansen mellan grön, ren mat och att inte fokusera för mycket på att det måste vara perfekt eller fritt från det och det. För då blir jag knäpp och maten blir istället något negativt. Jag har en helt vegetabiliskt kosthållning så där finns redan en massa gränser. Jag vill inte att det ska vara mer komplicerat än så utan jag vill bidra till att i alla lägen göra mat till något lustfyllt, hur ful den än är.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *