Låt oss prata återhämtning!

I en värld som snurrar allt snabbare, med allt fler intryck och behov, så känns återhämtning som ett allt viktigare ämne att prata om. Det är veckans ämne för mig och mina bloggkollegor och det är alltid roligt att läsa andras infallsvinklar.

Återhämtning för mig är både ett sätt att koppla av från jobb och vardag men också att lyssna på kroppen när den ber om vila. För mig kan det vara avkopplande att ta en cykeltur efter jobbet för det skingrar mina tankar. Jag brukar säga att jag vill cykla på lagom teknisk stig så att hjärnan får tänka på annat. Men det kan också vara en promenad, jag älskar ju att promenera och mest strosa omkring i mina omgivningar, gärna med en pod i öronen och inte behöva tänka på massa annat.
Men jag är ju också en person i stort behov av sömn. Jag sover gärna en sväng hemma på soffan efter jobbet och lyckas ofta med lång nattsömn dessutom. Kanske är det min kropps sätt att få återhämtningen att fungera.

Vi är ju ingen elit, vi motionärer som gärna gillar att träna mycket. Men vi vill gärna träna som eliten, ta efter upplägg och pass men glömmer gärna bort helheten. Eliten har sällan ett heltidsjobb att också sköta, tid då de kan vila och få kvalitet på träningen. Vi hetsande motionärer klämmer gärna in jobb, fritid och så lite tuff träning uppe på det. Kaka på kaka med grädde på moset helt enkelt.
Helena pratar om att få de tre benen att fungera tillsammans, mat+vila+träning. Och visst är det så, att se livet som en helhet gör underverk för träningen och din kropp. Kanske är det lite stressigt på jobbet? Kanske har du sovit lite dåligt ett tag? Sjuka barn eller något annat som tär? Är det då värt att köra på som om allt vore som vanligt? Det gäller att skapa balans mellan de där tre benen för att inte bli förkyld, stressad eller få slagsida på livet.

Jag ska inte säga att jag är duktig på det här med återhämtning. Jag har haft en period då jag bara hör kört på. Jag tyckte att jag hade flow och bara matade mycket träning, tungt jobb och dålig kvalitet på både mat- och sömnkontot. Det kostade att ligga på topp och jag får betala för det nu med superlång återhämtning efter hjärnskakningen.
Men senaste året har jag har blivit bättre på att lyssna på kroppen och att sänka mina krav på mig själv. Att inse när kroppen är sliten och mest av allt vill ligga på soffan och äta Ben&Jerrys. Att lyssna på kroppens signaler.
Ibland tänker jag att det är tur att jag gillar att träna så mycket olika saker för då går det ofta att välja något alternativt. Kanske ett enkelt simpass som för mig både är avkopplande för hjärnan och skönt för en sliten kropp.

Clara har också varit inne i en stressig period och berättar i sitt inlägg hur hon får avkoppling genom enkla knep som fungerar för henne.

Hur tänker du när det gäller återhämtning? Och vad fungerar bäst för dig? 
axamo

axamo
Naturen, en fantastisk källa till avkoppling!

20 thoughts on “Låt oss prata återhämtning!

  1. Liltraining - Maria says:

    Vi är inne på samma spår att vila inte behöver innebära att bara ligga på sofflocket. Men precis som du säger är ju vila inte bara från träningen utan från alla intryck som vi får ta del i en stressig vardag. Viktigt att se till helheten precis som du skriver.

  2. Malin says:

    Så lurigt egentligen, att man ska behövs fokusera på att återhämtning egentligen. Att det ska vara svårt att tillåta sig det. Hoppas du är tillbaka från hjärnskakningen snart.

    • Anna says:

      Ja mycket vill ha mer för många av oss träningsglada tyvärr. Då hoppar man kanske över vila och återhämtning till förmån för ett pass till.

  3. Clara Edvinsson says:

    Jag älskar naturen, sådan power den har! Att älska massa olika saker tycker jag också har fördelar för då kan man ju välja något alternativt, men samtidigt vill jag klämma in så mycket att jag inte hinner med allt. Veckan räcker inte riktigt till!

    • Anna says:

      Nej man blir ju liksom aldrig bäst på något eftersom man vill göra lite av allt. Men nu har jag ju inga världsrekordplaner utan vill bara ha skoj och då kan jag ju blanda hej vilt vad jag vill träna.

  4. Emmi i Österrike - explorista.se says:

    Ja, så länge man inte är elitsatsande kan man ju faktiskt göra som man vill. Själv brukar det ordna sig automagiskt, när jag är inne i ett träningsflow kommer ändå vilodagarna utan att jag tänker på det. Sova är jag bra på, sover nästan aldrig för lite. Och maten flyter alltid på som vanligt, bättre ibland och sämre ibland. Mitt största problem är att tänka på att ta det där mellanmålet innan träning om jag inte är hungrig, det behövs ofta har jag märkt när jag väl är på gymmet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *