Effektiv hemmaträning

Den här veckan tipsar jag och mina bloggkollegor om effektiv hemmaträning. Jag gillar hemmaträning, särskilt om det är ett effektivt sådant. Det är skönt att det inte är så långt till duschen efteråt. Det blir liksom inte så stor grej av att träna som om man skulle gå till gymmet.

Ett upplägg jag brukar använda mig av är 40-30-20-10 repetitioner. Jag brukar välja fem stora övningar, som engagerar mycket i kroppen. Sen river jag av 40 repetitioner av alla övningarna, sen 30, sen 20 och sist 10. Det är psykologiskt skönt att gå neråt i antalet repetitioner tycker jag.

Ett förslag på övningar att ta av:

  • Höga kliv upp på pall/stol
  • Benböj
  • Utfall
  • Burpees/omvända  burpees (lägg dig bakåt istället för framåt)
  • Skridskohopp
  • Upphopp
  • Rygglyft
  • Mountain climbers
  • Armhävningar (jo det går!)

Så till exempel så kan du göra höga kliv upp på pall-benböj-utfall-rygglyft-mountain climbers. Först 40 st av alla övningar, sen 30 st och så vidare. När du är färdig har du gjort 500 repetitioner, det är en cool siffra!
måndag18jan-11

Läs gärna om vad mina kollegor tipsar om för pass! Både Viktorias och Erikas verkar utmanande.

Brukar du träna hemma? Berätta gärna mer så att vi kan tipsa varandra. Bästa övningen, bästa redskapet eller bara bästa tänket. 

6 thoughts on “Effektiv hemmaträning

  1. Sara Borg says:

    Ja, det har faktiskt blivit lite mer nu de senaste månaderna. Sådana där dagar då en inte orkar ta sig i kragen och sticka ut så säger jag till mig själv att något är bättre än inget och så river jag av ett kort hemmapass. Jag kör oftast med tabatatimer. En övning under hela tabatan (dvs 8 x 20 s) och sedan byter jag till nästa övning. Jag har köpt hem kettlebells, 2 st, som jag tycker ha ökat min motivation till hemma träning då det finns fler övningar jag tycker är roliga att välja mellan.

    • Anna says:

      Tabata är ju också så himla bra, och ofta lite svettigt! Jag har en kettlebell och ett TRX-band, med det kommer man ganska långt hemma.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *