Mellanmål- några tips

Jag har gått med ett bloggnätverk där vi delar med oss av tips och varje vecka har ett specifikt ämne att skriva om. Det här behövde jag för min blogginspiration, för att få lite ny input. Framöver kommer ni att få läsa inlägg som inte bara handlar om cykel eller träning men ändå med min touch på aktuella ämnen. 

Den här veckans tema handlar om mellanmål. Varför ska det alltid ska vara så svårt med mellanmål? Jag tänker ge er mina bästa tips för latmasken och sen en hel dos länkkärlek till vad de andra i nätverket skriver om mellanmål.

Jag är alldeles för lat för att ta med mig mellanmål till jobbet. Eller för glömsk. Det är väldigt få dagar jag har med mig ett ”vettigt” mellanmål att äta på eftermiddagen. Jag har löst det ganska enkelt. Ett smörpaket i kylen(halleluja för smör med havsalt!) och ett paket med riskakor i skåpet. Det går lika bra med finncrisp. Ibland kompletterar jag med en frukt.
Om jag inte hade haft en superallergisk elev hade jag gärna haft en påse mandlar i skåpet. En näve mandlar och en frukt kan rädda alla eftermiddagar. Eller någon annan nötblandning som den från Persgården.
Nummer tre hos latmasken är en rejäl matsked jordnötssmör, gärna i farten hemma medan jag byter om till träningskläder. Fett och gott och himla smidigt. Jag håller mig på det över träningspasset och kan äta något ordentligt sen.

I en ideal värld skulle jag oftare ha med mig en burk med keso eller turkisk yoghurt toppad med frusta bär. Till eftermiddagen hade bären tinat och jag hade blivit mätt och nöjd. Och det går säkert lika bra med kvarg, bara att jag inte tycker kvarg är gott…
keso och bär

Så… vad säger mina bloggkollegor? Camilla levererar fina bananpannkaksmuffin. Ida ger en lista på hennes favoriter. En smoothie med tranbärsjuice som bas hos Malin. Helena tipsar om rawbarsen som hon exprimenterat ihop.  Maria gör en riktigt grön smoothie. Annika menar att hon håller sig bättre på en kost som inte fokuserar på kolhydrater. Aktiva Annika tycker som jag, chiapuddingen ska vara ordentligt kryddad. Charlotta tipsar om gott bröd. Anna äter polentagröt. Victora gillar nötbollar och Ida gör egna powerbars. Clara berättar att hon tycker det är svårt med mellanmål och det verkar som om vi alla gör det.

Hur är ditt förhållande till mellanmål? 

2 thoughts on “Mellanmål- några tips

  1. Helena Enqvist says:

    Önskar jag gillade jordnötssmör mer. Hasse har alltid en burk hemma men jag drar mig lite. Det fastnar ju så jäkligt i gommen;-)
    Bra tips och mycket fin bild, snålvattnet rann direkt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *