En ordentlig cykeldag på Isaberg

Helgen på Isaberg ihop med Öster cykel har verkligen levererat. Vi har maxat tiden och fått in mycket jobb och mycket cykel. Det är ett stigparadis utan dess like med perfekta stigar överallt.

På lördagen fick jag någon tokig idé om att vi skulle åka alla leder på MTB-kartan. Tommy rättade in sig i ledet och vi började uppifrån. Blåa leden var den längsta och vi mötes av fantastiskt morgondis. Det var vackra stigar, välbyggda och vädret visade sig från sin bästa sida. Vi betade av den och tog den långa backen uppför en gång till för att köra röd. Den röda och blåa gick ihop lite men det gjorde absolut ingenting. I slutet veck den röda nerför berget i en brant, stenig nerförslöpa. Det var tur att jag hade Tommy bakom mig för då fanns det ingen möjlighet att bromsa. Jag och mr Flash lekte nerför över sten och stora rötter som jag i vanliga fall hade fegat lite inför och väl nere i skidbacken var jag toknöjd över att ha fixat nerfarten. Vi gjorde precis samma nerfart en gång till när vi tog den orangea leden och det var lika kul då.
Därefter gav vi oss på blå/svart som skulle vara mer teknisk. Den gick över teknisk stig och det var trötta ben som försökte cykla. Sen trampade vi oss uppför berget via asfalten för att få en häftig utförslöpa igen. Jag lekte mig nerför berget en gång till och njöt av att ha både kontroll på cykel och underlag.
Precis innan luchbreaket tog vi den vita leden nere vid sjön. Det var mosiga ben som trampade sig runt på vacker tallskogsstig med sjöglitter i ögonvrån.
Efter lite mat och ett par timmars jobb kom Tommy med den geniala idén att cykla lite till. Bra chef det där! Vi bytte om och gav oss iväg i kortkort. Nu betade vi av gul och grön i snabbt tempo.
Väl nere på XC-banan så ville Tommy kolla SM-banan. Det slutade med att vi trampade oss uppåt de nästan 100 höjdmetrarna via välbyggda serpentiner. Det gällde att hålla tryck hela tiden men vi tog det lugnt och försiktigt väl medvetna om att vi hade många mil i benen redan. Och sen skulle det enligt ryktet gå nerför ordentligt igen. Tommy frågade om jag ville ligga först eller sist och jag hade insett att jag var modigare (läs dumdristigare) när jag låg först. Så jag trampade iväg först. Första biten innebar lite trampa med gott flow och sen svängde det nerför. Och det var ordentligt nerför. Egentligen var det samma slänt som den röd/orange-nerfarten fast utan sten och rötter. Så med starkt självförtroende från förmiddagen tryckte jag lagom hårt på bromsarna och svängde fint i hårnålskurvan. Tjoho vad kul! Vi fortsatte ut över sista delen av SM-banan och tog hopp och drop och doserade kurvor med ett leende på läpparna. Det var trötta ben och nöjd tjej som nådde stugan för dusch och mer jobb.

Det här var en typiskt bra helg! Jag ser fram emot att åka tillbaka till Isaberg om 3 veckor ihop med La lepre stanca.

3 thoughts on “En ordentlig cykeldag på Isaberg

1. Emelie says:

Vilken härlig läsning och vilken underbar helg du verkar ha haft! Du sprider sådan cykellycka att jag alltid blir glad av att läsa här