Rödbetsjuice och snabbare ben?

Rödbetsjuicen har varit på mångas läppar ett tag. Både som snackis och som dryck. Naturens EPO är en vanligt förekommande kommentar. Fungerar det verkligen?

Det är inte rödbetsjuicen i sig som ger power utan nitratet i grönsaken. Nitratet blir genom kemiska processer kväveoxid i kroppen och det är där igenom det händer. Kväveoxiden gör så att blodkärlen vidgas och syretransport underlättas. Enligt studier så orkar försökspersoner helt enkelt mer på samma ansträngningsgrad än innan rödbetsjuice. Det krävs mindre syre till musklerna vilket gör att det inte går åt lika mycket energi att cykla. Det låter som en bra grej!

Den här veckan har jag laddat med rödbetsjuice. Ett litet glas varje morgon med juice ifrån hälsokosten. Om det ger någon effekt? Jag kände mig oväntat pigg när jag cyklade med Ester i onsdags. Snabba ben och lägre puls än vanligt. Det kan också bero på 2 vilodagar innan men jag vill tro på rödbetsjuicen. Vi får se efter söndagens prestation!

Nitrat finns också i mangold, spenat, ruccola, jordgubbar (en bra anledning till jordgubbsfrossa!) och krusbär så där är det bara att käka på. I lagom dos dock, nitrat är också giftigt i för höga doser. Rekommendationen ligger på några deciliter per dag i någon vecka innan ett lopp, en nitratboost helt enkelt.
20140606-173510-63310552.jpg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *