Energin som tog mig runt Paris-Roubaix och Vättern

När det kommer till energi gäller det att hitta det som fungerar för sig själv. Kanske är inte mitt energi-recept något för dig. Men förhoppningsvis kan du kanske få något tips genom att läsa vad jag använde under de senaste loppen.

För det första handlar det mycket om att äta ofta. Jag småäter hellre än att trycka i mig något en gång i timmen. Det är lättare på racer och svårare i klunga. På Paris-Roubaix åt jag något efter varje pavé-avsnitt och under Vättern försökte jag äta varje gång jag låg sist i klungan. Sätt en regel för när du ska äta och försök att hålla den! Det är när jag missar att äta som dippen kommer och världen känns avgrundsdjup.
20140625-105102-39062519.jpg
High5 Energigel Sockerlösning i plastförpackning. Godast enligt mig. Lite mindre starka och lite mer smak. Har man tur kan det smaka som varm saft (särskilt apelsingelen). Dessutom lätta att bita av toppen på och i smart förpackning som passar fint i fickan.

High5 zero Brustabletter med elektrolyter. Ger vattnet god smak och balanserar upp mineralerna vid svettningar. Jag har svårt att dricka ”vanligt” vatten och kör gärna en halv sånhär i varje vattenflaska. Under hård träning eller lopp åker en hel tablett ner i flaskan.

Zipvit Energy chews Som vingummi fast i sportsammanhang. Nyaste favoriten! En energiboll med snabb energi. Framför allt skönt att tugga på något ibland. Supergoda och ger snabb energi till kroppen.

Runekakor Det här receptet fick jag av super-Erik. Här snackar vi energi! Knäcksmet med havregryn, nötter och vad du önskar. Lika delar av grädde, socker och sirap får koka ihop. Sen hälls detta över blandningen av havregryn (jag tillsatte torkade blåbär också). Billiga energikakor, enkla ingredienser och bra energi. Som vanligt skönt att tugga på något under loppet!

Snickers Snickers är ju det bästa cykelgodiset. Choklad och nötter ger bra energi. Det går ju att göra egna också. Jag köper mini-snickers. De är perfekta att slänga in i munnen på en gång. Inget att bita av och stoppa ner i fickan igen.

Dessutom hade jag en belöning i bakfickan. Jag älskar hallon-lakrits-skallar från Bubs och hade såna småpåsar att ta till vid speciella tillfällen. På Vättern hade jag lovat mig lite belöningsgodis när vi vände i Askersund. En bra motivation för att komma lite längre!

High5 och Zipvit kommer från Öster cykel som senast jag tittade in där hade välfyllda förråd. Fyll på ditt energiförråd innan semester!

Vad använder du när du cyklar eller tränar hårt?

2 thoughts on “Energin som tog mig runt Paris-Roubaix och Vättern

  1. Helena Enqvist says:

    Jättebra inlägg! Är lite sugen att testa de där high five-grejerna. Jag pysslade lite med runekakor förut men kom av mig. Tänker nog göra en sats tills på fredag när jag ska ut på långtur, funderar även på att stoppa på mig pannkakor med sylt i folie. Borde funka.

    Annars kör jag med Maxims liquider nu, gel har jag svårt för. Har en mage som är väldigt känslig så jag har fått prova mig fram. Enervits kakor funkar inte med det gör maxmin, sportdryck från samma märke och så har jag alltid lite godis med mig, japp är gott men smälter, snickers funkar och godast och bäst är nog kitkat-crunchy som håller sig osmält hela vägen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *