Vintercykling – de små detaljer

 

Är det inte kallt att cykla på vintern? Jag har fått lite frågor kring det här med vintercykling och tänker här besegra myten om att det är kallt och ge mina bästa överlevnadstips.

Framför allt bör man satsa hårt på varma händer och fötter. När kroppen satsar på att hålla bål och organ varma dras blodkärlen ihop i händer och fötter för att spara på värmen till resten av kroppen. Därför blir händer och fötter kalla först. Kalla händer och fötter kan vara det värsta som finns!

  • Ett bra underställ. Jag är så himla nöjd med mitt Craft Warm Crewneck. Jag har inte hittat något bra för underdelen än. Mitt ifrån Kari Traa hade visst ett par sömmar som skavde lite efter 3 h… Framför allt skulle jag behöva något som värmer extra på höfterna, alltid utsatt ställe på mig.
  • Buffar. Jag kör en runt huvudet och en runt halsen. Runt huvudet kör jag merinoull, det känns lite tjockare och varmare. Vissa kör med mössa men jag tycker inte att det behövs ner till ett par minusgrader.
  • Lagom tjocka strumpor. En tuff balansgång. Det får inte bli för tajt i skorna för då blir det kallt. Aldrig bomull som drar åt sig fukt och blir kalla! Mina är från Pearl Izumi, innehåller merinoull och är perfekta.
  • Vinterskor. Det gör skillnad! Gore tex i de flesta vilket är ett plus på vintern. Har du inte vinterskor så är kanske tjocka strumpor och ordentliga skoöverdrag är en lösning.
  • Skoöverdrag, neopren och lite floss. Det är skönt när det är blött ute. Skoöverdrag är egentligen bästa uppfinningen året om i blött väder. Varma fötter gör skillnad.
  • Världens bästa vantar. Jag har hyllat dom förr, de bör hyllas igen.
  • X-kross med Winter thermo-linsen. Jag hade nog inte fattat hur bra dom var för sen igår. Ingen imma alls jämfört med polarna som körde i dimma. Överlag är glasögonen toksköna att ha på sig. Öster cykel har dom på fortfarande på lager sist jag var där och kollade.

10022014-P1010271

Sist men inte minst är dubbdäck en billig och trygg försäkring mot att slippa köra omkull när det är halt och isigt ute. En nödvändighet skulle jag säga. Benbrott, nej tack!

Har jag missat något? Vilka är dina bästa överlevnadstips för vintercykling?

 

4 thoughts on “Vintercykling – de små detaljer

  1. En svensk tiger says:

    Ja givetvis skall det vara dubbdäck.

    Själv kör jag med Suomi/Nokian Tyres, 294-dubbs.

    Anna skulle kunna viga ett helt blogginlägg åt däcken.

    Är det något annat man bör tänka på då det kommer till själva velocipeden?

    Viktigt är ju att synas i vintermörkret. Anna skulle kunna avhandla lux- och lumenfrågan också.

    Kan inte annat göra än att hålla med Anna att händer och fötter börjar frysa först. Jag bytte till ett par vidare skor som inte klämde åt fossingarne på samma sätt så att det blev lite mer luft runt desamma vilket gav högre temperatur.

  2. Elna says:

    XKross är bäst. Jag körde med sommarlins i söndags och klarade mig från imma, men när det blir några minus kan man ju med fördel ha vinterlinsen. Det är kul hur olika mycket kläder man har på sig – alla fryser mest om olika delar, man får prova sig fram lite.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *