Lata dagar

Direkt efter att jag stämplade ut från jobbet i torsdags så satte jag mig i bilen för att köra ner till Mellbystrand. Här firar vi midsommar med min bästa kompis och hennes familj. Det är lata dagar. Fulla av bad, skratt och god mat. Precis så som det ska vara under midsommarhelgen. 


Jag hoppas att du också har en fin helg med sol, skratt och trevligt sällskap! 

Semesterfix

Imorgon går jag på semester. Ett par ynka arbetstimmar kvar. Det är så välbehövlig semester och vila i år efter allt som har varit. 

Men innan jag kan ta semester och sätter mig i bilen för en roadtrip söderut var det en del saker som behövdes fixas. Semesterboken är nu inhandlad (blev visst två böcker). Jag gick till Friskis för att få semesterklistermärket så jag kan träna över allt i Svergie. Och så fixade världens bästa Öster cykel en service på mr Flash så att jag vet att han är good to go för nya äventyr. För nu är jag redo för semester. Lugna dagar och nya ställen att upptäcka! Men först tar vi midsommar tycker jag. 

Sommarkvällarna

Åh jag älskar den här årstiden. Ljuset och värmen (särskilt nu när det är lite lagom varmt) gör mig gott. Jag älskar att utnyttja sommarkvällarna, att utnytta ljuset. Att sitta ute länge bara för att det går eller att träna när solen fortfarande värmer.

I söndags hade jag och Mats ett sånt pass. In i kvällsolen på varsin MTB. Det var ren magi uppe runt Västersjön. Motljus, värmen och snabbheten på stigen. Jag hoppas det blir fler såna kvällar snart.

Stolt och stabil – om självkänsla och utmattning

Veckans tema hos oss i Bloggar om hälsa heter ”stolt och stabil” vilket går att tolka på flera sätt. Stolt och stabil hållning fysiskt eller stolt och stabil på en psykiskt plan. Jag har vart att fokusera på det senaste. Att vara stolt och stabil psykiskt är något jag har jobbat med mycket under våren. För det har varit en berg- och dalbana på fler plan än att bara vara trött och utmattad. Det har utmanat min självkänsla enormt.

Jag har försökt bära den här utmattningen med rak rygg och bara acceptera faktum. Så här är det just nu och det är bara att acceptera. Det har inte varit lätt, det ligger också en hel del skam ihop med diagnosen. Skam över att det blev såhär och över att jag drabbades. Men genom att vara ärlig och öppen med det så tror jag att jag har slagit hål på de värsta av mina skamkänslor.

För att bli mer stolt och stabil har jag också behövt jobba med min självkänsla. Min känsla av att jag duger även när livet stormar. Över att jag gör bra saker även när jag inte levererar så mycket som jag vill eller som kanske krävs.

Jag har haft turen att omge mig av människor som förstår. Men det har ju också att göra med att jag har varit öppen och tydlig med vad som blir bäst för mig. Att spela med öppna kort om att jag kanske inte orkar har gett förståelse vilket också har varit bra för min stundtalts dåliga självkänsla.

Vad har jag gjort då för att öka min självkänsla och bli mer stolt och stabil i denna situation?

  • Säga tack! På varje kommentar om ”åh vilken fin tröja du har” eller ”du ser stark ut” har jag ändrat mitt svar från ”äsch” eller ”den här? den är bara H&M” (som att den inte kan vara snygg då?!) till ett tack. Så enkelt. Aldrig mer tänker jag trycka ner mig själv eller faktiskt andras tankar och åsikter genom att svara äsch.
  • Faktiskt vara nöjd med det jag gör än att se allt jag inte gör. Det är så lätt att gräva ner sig när orken inte finns. Men istället har jag försökt se de delar jag orkar eller gör. För att göra det extra tydligt har jag skrivit upp tre bra saker från dagen i en bok. Då har jag verkligen kunnat se att mitt liv inte är bara skit.
  • It’s not a bad life, just a bad day! För faktiskt, det hade kunnat vara värre! Och att tänka så gör de dåliga dagarna mycket mer överkomliga. Nu har jag kommit så långt att jag inser att en dålig dag ofta beror på att jag är trött, att det har varit för mycket eller att jag har ätit för dåligt. Och genom den insikten kan jag också släppa de dåliga tankarna och fokusera på något annat.

självkänsla utmattningVeckans temainlägg för Bloggar om hälsa kanske blev djup och en aningens svamligt. Men det är ett viktigt ämne känner jag, om de dagar då livet inte är på topp. Följ gärna vår facebooksida för att se vad mina bloggkollegor skriver om den här veckan.

Ny samarbetsparter – Nordic Eko

Jag är himla glad och stolt över att  kunna presentera Nordic Eko som en ny samarbetspartner. Nordic Eko är företaget som är inriktat på försäljning av miljövänliga produkter och som hjälper mig till ett mer äventyrligt liv och mer outdoor.

Igår besökte jag deras lager och tillsammans med Morgan gick vi igenom en hel mängd produkter som ska göra mitt liv fyllt med lite mer äventyr. Nordic Eko jobbar med flera varumärken, bland annat Klean Kanteen, Lunchbots, Boreas, Chicobags, Alite och Restubes. Framförallt kanske du känner igen de rostfria flaskorna från Klean Kanteen som just nu sprider sig över Sverige? De andra märkena följer samma linje, med så små miljömässiga fotavtryck som möjligt och med ett hållbart tänk. För mig känns det fräscht och nytänkande att nu få möjligheten att tänka på vilket avtryck jag gör på jorden och till exempel använda mindre plast.

Tillsammans med Nordic Eko kommer jag att testa produkter och använda de i min vardag och under mina äventyr. Nordic Eko går in som långtida samarbetspartner och därför kommer ni att se deras produkter mycket i mitt liv framöver. Precis så som det är med Öster cykel och Friskis&Svettis vilka numera båda är en självklar del i mitt aktiva liv.

Det jag skriver om produkterna är alltid mina egna ord och det jag tycker och tänker, det kan du alltid lita på. I de fall som vi gör rena tester eller samarbeten så kommer de inläggen att märks ut enligt min policy och branschstandard.

nordiceko

nordiceko-3

nordiceko-6

Senaste dygnet

Jag är ute och flänger. Lite mer åt kusten till försöker jag beta av många stora saker under helgen. Vänner, familj och nytta samt nöje i Västervik verkar vara temat för helgen. 

Igår kom jag lagom för att fira en student, familjens mest nybakade sådan. Men sång och festligheter sprang hon ut tillsammans med sin klass och vi firade henne kvällen lång. student

Vi firade hela vägen till solen gick ner över ängarna ute på landet. En härlig kväll men en bra blandning av folk och god mat.  student-5

Jag vaknade upp till lite mulet väder och åkte till Västervik på ett bra möte.
grinderum

Sen åkte jag, mamma och Peter för att sjunga ”ja må du leva ut i hundrade år” för mormor som imorgon fyller 96 år. Mormor själv kunde inte förstå att hon skulle fylla 96 år men konstaterade att ”det blir ju så när tiden går”.
grinderum-2

Jag körde lite vilse med bilen hem genom de småländska skogarna. Jag konstaterade att vädret utanför var busigt och att jag nog inte behöver träna idag (läs vill inte träna i blåst och regn).
grinderum-4

Istället klev jag rakt ut i skogen för att göra en produktfotografering. På knä låg jag i blåbärsriset och hoppas kunna visa er resultatet imorgon.
grinderum-3

Nu tänker jag inte göra så mycket alls ikväll mer än att äta gårdagens studentrester och sova en skvätt. Lantluften gör mig gott! 
grinderum-5

Hur har er helg börjat? 

Podd-tips: allt du velat veta 

Jag har en ny favoritpodd som jag vill tipsa om. En såndär om allt nördigt du vill veta och lite till som du inte visste att du behövde veta. Podden heter kort och gott ”Allt du velat veta”. Varje avsnitt intervjuar Frittw Fritzon en expert inom något område. Hittills har jag lyssnat på avsnitt om vin, Syrien och musikindustrin och från varje avsnitt tagit med mig ny bra kunskap. 

Älskar nördiga människor och älskar när jag får ta del av det. Som när jag förra midsommar firade ihop med en som jobbade på Ikeas beslagavdelning. Visste knappt att det fanns en avdelning för det men självklart ska de ha en sån avdelning. Ny kunskap är alltid skoj, särskilt att få nya insikter i andras branscher! Så ”allt du velat veta” är en perfekt podd för mig. 

Sverige på fötter i Järabacken

Om 17 dagar ska jag och Isak springa Bjäre  trail. Jag ser det mer som en upplevelselöpning än som en tävling och ska väl ärligt säga att jag är lite rädd för sträckan. 15 kilometer är långt och jag är inte i form.
I tisdags skickade jag ett meddelande till Isak om stavgångsintervaller i Järabacken kl 17. Tillbaka fick jag ett JAAA! Älskar när ens kompisar är så pepp på ens något galna idéer.

Kl 17 i tisdags var det också ett arrangemang från Svensk friidrott som kallades Sverige på fötter. Det var en nationell manifestation för att få fler att upptäcka rörelse och motion. Vi kan väl säga att jag och Isak drog vårt strå till eventet i Järabacken även om vi inte loggade våra meter någonstans.

Det var superjobbigt. Upp och ner upp och ner flera gånger i en skidbacke. Som sagt är formen långt ifrån på topp. Men vi hade skoj och där och då sa vi att vi skulle göra om det nästa vecka igen. Fast såhär med tvådagarsträningsvärken känner jag ”helst inte”. Men jag vet att jag kommer stå där i backen nästa vecka också. För träningsvärk kan ju vara den bästa smärtan!jarabacken-6

jarabacken

Isak hävdade på min instagram att jag valde en bild där han var ful och jag snygg, så jag kompenserar det med en bild där jag ser ut som en groda. Vi kan säga som så att det är svårt att ta hoppbild med timer.
jarabacken-4 jarabacken-5

Mina fem mest lästa blogginlägg

Jag tänker att vi ska göra en liten tillbakablick här på bloggen, vilka inlägg har ni läst mest under bloggens liv? Jag började blogga som ett skoj projekt under en praktik 2011. Då var bloggen ett sätt för mig att få mig mer aktiv och sätta pränt på det jag gjorde. Samtidigt var bloggen en bra fotoskola eftersom att det är ungefär samtidigt som jag började fotografera mera. Det blev mycket matbilder där ett tag…

Sedan dess har bloggen bytt lite riktning men hänger sig kvar i kategorin hälsa&välmående. Ett tag var det väldigt mycket cykel (av förståeliga skäl) men under senaste halvåret har ni fått se lite andra inlägg också. Jag tycker själv att bloggen har blivit mer gott&blandat utav det jag faktiskt gör. En blandning mellan cykel, löpning, träning, vardag och mat tillsammans med svett och tårar och den där utmattningen. Ni har fått följa med genom berg och dalar den senaste tiden. Jag hoppas att ni gillar det, det verkar iallafall så på statistiken.

Tillbaka till vilka inlägg ni har läst mest då. Jag gick in i statistiken och rotade fram toppen från bloggens början. 

Bananglass 
Ganska tokigt att ett av era mest lästa inlägg är ett inlägg om bananglass, eller nanacream som det så poppis heter numera. Det inlägget är från 2012 men letar sig tydligen fortfarande upp på google.

Min guide till EuroMTB 
Inför EuroMTB på Huskvarnaberget skrev jag ihop en guide med allt bra du behövde veta. Den nådde hiskeligt många människor. Men det är också lite fusk att den hamnar här eftersom att det är det enda inlägg jag någonsin har sponsrat (alltså betalat för) på min Facebook-sida. Men det gav trafik och bra respons vilken är skoj!

Zap Jacket 
Ett inlägg från lite tillbaka i tiden som fortfarande hittar läsare är det inlägget om Zap Jacket, reflexjackan med en miljon reflexer på. Jag minns fortfarande den cykelturen ihop med Mats när vi båda hade samma jacka och pannlampa genom skogen.

Tips när du behöver byta dina klossar 
Att byta klossar under cykelskorna kan vara knepigt, att få det rätt igen utan att behöva börja om på noll bland alla inställningar. Det här är ett som jag skrev när jag behövde byta mina klossar under landsvägsskorna. Det är ett enkelt tips men som jag alltid glömmer bort ändå… Nu kanske jag kommer ihåg det eftersom att jag har bloggat om det.

När kroppen drog hårt i handbromsen
Det här är det första inlägget där jag erkänner min utmattning. Efter en tid då doktorn trodde jag hade hjärnskakning och jag vägrade inse att det kunde röra sig om något annat så satte min arbetsterapeut ord på besvären. Erkännandet var för mig första steget på vägen tillbaka och det inlägget lästes av många.

Men nu vill jag veta, vilka är ni som läser min blogg? Lämna gärna en kommentar och berätta lite mer om dig själv och hur du hittat hit! 13062016-IMG_8043

Det här är veckans tema hos Bloggar om hälsa, favorit i repris helt enkelt. Igår tipsade Annika om ett smaskigt recept och Helena skrev om Vätternrundan the lovestory.

Springa på Dumme mosse

Förra veckan sprang jag en tur som jag har gått flera gånger tidigare men aldrig sprungit. Jag tog bilen ut för att springa på Dumme mosse. Över spångar och över myren. Genom tallskog och fina stigar. En ny upplevelse in på kontot!Dumme mosses vandringsled

Jag ställde bilen på Södra parkeringen och drog åt snabbsnörningen på skorna innan jag joggade in in skogen. Dumme mosses vandringsled bjuder först på förvånadsvärt teknisk stig, det har jag aldrig tänkt på när jag promenerar där. Det var mycket rötter att trippa över. Snabba fötter. Sen når du spångarna, först lite korta och trevande innan de blir längre och längre. Fötterna fick jobba här också för oj vilken balansakt det var att springa på spång. Det kändes som det gick supersnabbt vilket jag tror att det inte gjorde men vi lever lite på känslan här!

Dumme mosse

springa på dumme mosse

Där stigen svänger vänster och pekar rakt ut mot mossen, där är min favoritplats på hela leden. Det är så mäktigt med en spång rakt ut i vildmarken. Jag fortsatte över den handikappanpassade biten och nådde grillplatsen. Istället för att svänga vänster in på banvallen så fortsatte jag rakt över. Där vet jag att stigen tillsist når Brittas källa och jag njöt över att kunna sträcka ut steget lite efter all löpning på spångarna. Här sträcker sig tallarna höga och stigen liksom slingrar sig fram likt en orm. Till sist når du banvallen igen och då är det bara slutspurten kvar till bilen.

Brittas källa

Att springa på Dumme mosse var en ny upplevelse, jag upplevde det inte alls som att promenera där. Det var snabba fötter, mycket balans och som vanligt storheten av att stå ute på mossen. Totalt fick jag ihop strax under 5 kilometer, vilket var kortare än vad jag trodde med extra svängen över Brittas källa, men det går säkert att skarva någonstans.
Jag skulle rekommendera att du springer, som jag gjorde, tidigt på förmiddagen för att undvika trängsel och avbrott om du får möte på spångarna.

Hittills i år har jag betat av en rad nya ställen att springa på. Axamo, Hallby, IKHP, Bondberget, Strömsberg… ja nya platser ger nya upplevelser och nya upplevelser är alltid skoj! Undra vad jag ska ge mig på för ställe härnäst?

Vilket var din senast spår (både löpning och cykling) som du upptäckte?